Vanngymnastikk reduserer smerter

I Moldebadet blir det bedre muligheter for å tilby gruppetrening f.eks. til personer med revmatisme ryggsmerter og kvinner med graviditetsrelaterte plager. Fysioterapeut Marit Horsgaard Holo viser til at vanntrening både gir glede og god effekt.

Godt å ta seg ut

Horsgaard Holo mener at Moldebadet vil gi nye muligheter når det gjelder trening for gravide.

– Det som er så fint med trening i vann for gravide, er at det gir liten belastning på leddene. Mange finner bevegelsesglede i vann, og synes det er kjempegodt å kunne ta seg litt ut selv om de har graviditetsrelaterte plager i rygg og bekken, forteller fysioterapeuten.

Mindre smerter ved vanngymnastikk

Mange opplever plager i forbindelse med svangerskap, og 45 % av alle gravide har smerter i rygg og bekken. Heldigvis finnes hjelp.

– To norske forskere har jobbet med behandling av gravide med rygg- og bekkenplager, og de har vitenskapelige bevis for at man får mindre smerter ved å trene vanngymnastikk. Det er selvsagt et poeng at det er veiledet trening, slik at man vet hva man skal gjøre, sier Horsgaard Holo.

Hun forteller at bedre treningsmuligheter for gravide har fått bra respons hos jordmødre, som er de som har den første kontakten med gravide. - I mange år har det vært etterlyst treningstilbud for gravide. En del trening kan man gjøre på land, men for de som er særlig plaget er det en bedre løsning å trene i vann.

Ulike treningsformer i vann

– Vi fysioterapeuter sier at ”fysisk aktivitet er min medisin”, så vi er veldig ivrige når det gjelder å få folk til å bevege seg. Mange tenker kun på svømming i forbindelse med basseng, og det er en god kondisjonsaktivitet som samtidig er en skånsom aktivitetsform. Men det finnes andre treningsformer, som f. eks vanngymnastikk, der vi bruker vannet som motstand i stedet for manualer. Her gjør man treningsøvelser under vann, og øker motstanden ved å gjøre øvelsene i raskere eller roligere tempo. Vanntrening passer for folk på ulike nivå, både trente og utrente. Er man overvektig kan vanntrening være en fin måte å starte å trene på.

I bassenget kan man også drive med vannløping. Dette er noe som idrettsutøvere gjerne tyr til dersom de har pådratt seg skade i vektbærende ledd som f. eks kne. Ved vannløping løper man i vannet med en såkalt wetwest, og får trent muskler og kondisjon uten å belaste leddene.

Ut av operasjonskøen

Marit Horsgaard Holo forteller det er flere grupper man vet vil ha spesiell nytte av trening i vann.

– Pasienter med artrose (slitasjegikt) kan ved riktig trening bli så bra at de slipper operasjon. Slik kan man spare både samfunnet og pasienten for unødig belastning. Andre pasientgrupper som vanntrening er spesielt nyttig for, er pasienter med ryggsmerter, gravide med rygg- og bekkenplager, revmatikere og personer med myalgier (muskelplager).

Dokumentert effekt

– Vi fysioterapeuter er opptatt av at det skal være dokumentert effekt på det vi gjør, og trening i vann kan som sagt anbefales mhp smertelindring. Foruten studiet om den fysiske effekten viser noen studier at folk faktisk har større glede av å trene i vann enn på land. Det er også svært viktig, for vi mener at trening skal være artig om man skal orke å gjennomføre det – å la trening bli en del av livsstilen.

Nye muligheter

Horsgaard Holo mener vanntrening er lavterskeltilbud som ikke krever forkunnskaper, og som også vil være en rimelig behandlingsform ettersom man kan trene en stor gruppe samtidig. Moldenserne har kunnet trene i basseng tidligere også, men når Moldebadet åpner vil det bli et eget terapibasseng med varmt vann.

– Vannet i terapibassenget har en temperatur på 34 grader, og særlig for de med behov for pauser under treningsøkta er det viktig at vannet er godt temperert, slik at man ikke begynner å fryse. Terapibasseng gir en helt ny mulighet til å drive gruppetrening for pasienter med spesielle behov, sier Marit Horsgaard Holo.

Marit Horsgaard Holo er utdannet fysioterapeut.

Flere nyheter